Historický prehľad
5 posters
Strana 1 z 1
Historický prehľad
Historický nadhľad
Mohlo by sa zdať, že škola pre mimoriadne nadané deti prežíva krušné chvíle, ktoré akoby náhle a bez príčiny nastali na jej nepoškvrnenom historickom plátne.
Verím, že tak to vidí každý, kto sa so situáciou začal oboznamovať pred 12 mesiacmi. Dovolím si však podať pohľad človeka, ktorý sa na uplynulé roky dokáže pozrieť s určitým historickým nadhľadom.
Na úvod treba povedať, že to čo sa deje na škole teraz nie je vôbec nič nové. 20 rokov histórie tejto školy je veľmi zaťažených takmer neustálymi bojmi, súperením a špinavou politikou. Kontext a scenár býva rôzny, ale v pozadí je vžy jediné – upevňovanie moci diktátorského režimu.
Áno, diktátorského režimu. T.j. režimu diktátorky, ktorá parazituje na na dobrej myšlienke vzdelávania nadaných detí. A na práci iných, ktorí v počiatočnej naivite ochotne odvedú kus práce, ktorej výsledky si diktátorka bezostyšne privlastní. Od materiálneho zabezpečenia až po výsledky duševnej práce.
Od momentu ako škola vznikla, nemala chvíľu pokojného obdobia. Vždy sa našiel niekto, kto škole škodil, neprial, či ju chcel ukradnúť. V každom momente existoval väčší či menší úhlavný nepriateľ, voči ktorému sa brojilo, stavalo rodičov do jednotného šíku, proti ktorému sa hľadali cestičky cez konexie. Diktátorka vždy mala a počas rokov zdokonaľovala svoju schopnosť vykresliť aktuálneho úhlavného nepriateľa každému individuálne. Každému poskytnúť časť informácií tak, aby konal tak ako ona potrebuje. Príznačné je, že všetky tieto súboje s úhlavným nepriateľom sa vždy odohrali v inej než vecnej rovine. Vždy sa išlo na city, pocity, verejné odsúdenie, exkomunikáciu z kolektívu, osobné útoky.
Ako niť sa históriou školy vinie ten istý scenár: nastúpení rodičia (alebo učitelia či žiaci) verejne a jednotne odsúdia hriešnika a pripravia mu dostatočné peklo na to, že to radšej sám zabalí. A ak by náhodou nie, tak samozvaný ľudový tribunál pokračuje vo svojej práci a doslova vyfabrikuje vhodnú kauzu.
Pozoruhodná je paralela so Sovietskym zväzom 30-tych rokov. Tak ako boli v tomto období Stalinom odstavení jeho bývalí spolupracovníci Kamenev, Zinoviev , Bucharin a ďalší, aj zo školy bola v roku 2005 odstavená skupina učitľov, ktorí stáli pri vzniku školy. Tak ako bol vyfabrikovaný proces s Trockým, bol vyfabrikovaný aj proces s vtedajším predsedom rady školy. Až do tej miery, že na dverách školy visel jeho portrét s očierňujúcim sprievodným textom. Tak ako v ZSSR prebiehali čistky v politbyre, strane, sovietoch, kolchozoch a v armáde, na škole prebiehali podľa potreby čistky v učiteľskom zbore, rade školy, v rade rodičov. V určitom období ich intenzita čiastočne utíchla, o to nepríjemnejšie však boli voči jednotlivcom, ktorí sa dostali medzi mlynské kamene boja o moc. Individuálne a potichu sa diktátorka za celé obdobie zbavila desiatok učiteľov, ktorí sa jej stali nepohodlní. Tak ako v roku 1953 v ZSSR obvinili lekárov z úkladov proti životu súdruha Stalina, aj teraz sú obviňovaní členovia rady školy z úkladov voči diktátorke.
Na rozdiel od ZSSR 30-tych rokov však dnes našťastie žijeme v dobe, kedy členov rady školy nie je možné rozhodnutím diktátora popraviť a nepohodlných učiteľov poslať do pracovných táborov. Ostatné však zostáva. Podstata zostáva. Diktátor okolo seba zasieva strach, neistotu, má svojich donášačov. Ako v ZSSR, kde na to mali NKVD so sieťou informátorov, tak aj na škole, kde funguje tzv. rada rodičov – starostlivo vybraných a v prípade nepohodlnosti promptne vymenených zástupcov jednotlivých tried. Tak ako v ZSSR boli zastrašovaní jednotlivci, ktorí dostali pozváku na osobný pohovor v Lubjanke, aj na škole sú zastrašovaní jednotlivci, ktorí sú pozvaní na pohovor na vedenie školy. Efektom potom je, že rodičia sa boja o svoje deti, aby sa nestali terčom prípadnej odvety za nahlas vyslovené názory, učitelia sa boja o svoje pracovné miesta a benefity, ktoré drží v rukách diktátorka, úradníci sa boja, aby sa na nich zbytočne nepoukazovalo, žiaci sa boja, aby nedopadli ako ich vyhodení spolužiaci, ktorí sa akokoľvek ozvali prosi škole (t.j. proti rozvrhu, zameraniu, alebo vytvorením opozičnej webovej stránky). V takejto atmosfére strachu prekvitá výlučne, jedine a len diktátorka.
Opäť porovnám ZSSR a školu. Tak ako v ZSSR si nemohli byť istí ani prisluhovači režimu, tak ani v škole si nik nemôže byť istý, že si za svoju lojalitu vyslúži akékoľvek istoty. Šéf NKVD Genrich Jagoda bol odstavený Nikolajom Ježovom, ktorý bol neskôr odstavený Lavrentijom Berijom, ktorý bol neskôr odstavený Sergejom Kruglovom. Všetci pomáhali diktátorovi a nakoniec na to sami doplatili. Rovnako aj na škole vždy noví verní rodičia pomáhajú zbaviť sa tých zlých a negatívnych. Životný cyklus tejto obmeny je rovný času dozrievania z naivnej fázy do informovanej fázy, kedy sa rodič dostane aj k informáciám, ktoré predtým (účelovo) nemal. Toto je presná schéma životného cyklu každého zástupcu rodičov v rade školy: pomáham – oboznamujem sa – snažím sa o prvky demokracie – dostávam sa do nemilosti – odstavujú ma čerstvé posily nových rodičov (alebo radšej sám odstupujem). Nebudem tu menovať konkrétnych ľudí, stačí si naštudovať históriu rady školy a uvidíme, že výnimka z tohto pravidla prakticky neexistuje.
Kým skončím, dovolím si ešte jedno porovnanie so zahraničnou politikou ZSSR 30-tych rokov. Ide ale vlastne o univerzálne pravidlo prežitia každého diktátora. V jednom čase nemať viac ako jedného nepriateľa a ostatných účastníkov aspoň latentne nakoloniť na svoju stranu. Spaktovať sa s kým je to aktuálne výhodné a potom pakty nedodržať ak je to aktuálne výhodné. Dlhé roky bol BSK vykresľovaný diktátorkou ako jediné skutočné zlo. Rodičia boli nabádaní pomáhať, hľadať cesty ako s BSK čo najlepšie zamiesť, ideálne ak by sa podarilo školu transformovať na súkromnú. Dnes keď sa problémom stali nespokojní rodičia, vzťahy s BSK sú náhle korigované, dokonca župan osobne príde na tlačovú konferenciu školu podržať. Je za tým kus politického majstrovstva diktátorky a slabosti župana, ktorý sa nechá takto držať za citlivú časť tela.
Môj odkaz všetkým aktívnym rodičom, ochotným pomáhať – kým do toho mlynčeka dobrovoľne skočíte, dobre sa oboznámte s históriou.
Mohlo by sa zdať, že škola pre mimoriadne nadané deti prežíva krušné chvíle, ktoré akoby náhle a bez príčiny nastali na jej nepoškvrnenom historickom plátne.
Verím, že tak to vidí každý, kto sa so situáciou začal oboznamovať pred 12 mesiacmi. Dovolím si však podať pohľad človeka, ktorý sa na uplynulé roky dokáže pozrieť s určitým historickým nadhľadom.
Na úvod treba povedať, že to čo sa deje na škole teraz nie je vôbec nič nové. 20 rokov histórie tejto školy je veľmi zaťažených takmer neustálymi bojmi, súperením a špinavou politikou. Kontext a scenár býva rôzny, ale v pozadí je vžy jediné – upevňovanie moci diktátorského režimu.
Áno, diktátorského režimu. T.j. režimu diktátorky, ktorá parazituje na na dobrej myšlienke vzdelávania nadaných detí. A na práci iných, ktorí v počiatočnej naivite ochotne odvedú kus práce, ktorej výsledky si diktátorka bezostyšne privlastní. Od materiálneho zabezpečenia až po výsledky duševnej práce.
Od momentu ako škola vznikla, nemala chvíľu pokojného obdobia. Vždy sa našiel niekto, kto škole škodil, neprial, či ju chcel ukradnúť. V každom momente existoval väčší či menší úhlavný nepriateľ, voči ktorému sa brojilo, stavalo rodičov do jednotného šíku, proti ktorému sa hľadali cestičky cez konexie. Diktátorka vždy mala a počas rokov zdokonaľovala svoju schopnosť vykresliť aktuálneho úhlavného nepriateľa každému individuálne. Každému poskytnúť časť informácií tak, aby konal tak ako ona potrebuje. Príznačné je, že všetky tieto súboje s úhlavným nepriateľom sa vždy odohrali v inej než vecnej rovine. Vždy sa išlo na city, pocity, verejné odsúdenie, exkomunikáciu z kolektívu, osobné útoky.
Ako niť sa históriou školy vinie ten istý scenár: nastúpení rodičia (alebo učitelia či žiaci) verejne a jednotne odsúdia hriešnika a pripravia mu dostatočné peklo na to, že to radšej sám zabalí. A ak by náhodou nie, tak samozvaný ľudový tribunál pokračuje vo svojej práci a doslova vyfabrikuje vhodnú kauzu.
Pozoruhodná je paralela so Sovietskym zväzom 30-tych rokov. Tak ako boli v tomto období Stalinom odstavení jeho bývalí spolupracovníci Kamenev, Zinoviev , Bucharin a ďalší, aj zo školy bola v roku 2005 odstavená skupina učitľov, ktorí stáli pri vzniku školy. Tak ako bol vyfabrikovaný proces s Trockým, bol vyfabrikovaný aj proces s vtedajším predsedom rady školy. Až do tej miery, že na dverách školy visel jeho portrét s očierňujúcim sprievodným textom. Tak ako v ZSSR prebiehali čistky v politbyre, strane, sovietoch, kolchozoch a v armáde, na škole prebiehali podľa potreby čistky v učiteľskom zbore, rade školy, v rade rodičov. V určitom období ich intenzita čiastočne utíchla, o to nepríjemnejšie však boli voči jednotlivcom, ktorí sa dostali medzi mlynské kamene boja o moc. Individuálne a potichu sa diktátorka za celé obdobie zbavila desiatok učiteľov, ktorí sa jej stali nepohodlní. Tak ako v roku 1953 v ZSSR obvinili lekárov z úkladov proti životu súdruha Stalina, aj teraz sú obviňovaní členovia rady školy z úkladov voči diktátorke.
Na rozdiel od ZSSR 30-tych rokov však dnes našťastie žijeme v dobe, kedy členov rady školy nie je možné rozhodnutím diktátora popraviť a nepohodlných učiteľov poslať do pracovných táborov. Ostatné však zostáva. Podstata zostáva. Diktátor okolo seba zasieva strach, neistotu, má svojich donášačov. Ako v ZSSR, kde na to mali NKVD so sieťou informátorov, tak aj na škole, kde funguje tzv. rada rodičov – starostlivo vybraných a v prípade nepohodlnosti promptne vymenených zástupcov jednotlivých tried. Tak ako v ZSSR boli zastrašovaní jednotlivci, ktorí dostali pozváku na osobný pohovor v Lubjanke, aj na škole sú zastrašovaní jednotlivci, ktorí sú pozvaní na pohovor na vedenie školy. Efektom potom je, že rodičia sa boja o svoje deti, aby sa nestali terčom prípadnej odvety za nahlas vyslovené názory, učitelia sa boja o svoje pracovné miesta a benefity, ktoré drží v rukách diktátorka, úradníci sa boja, aby sa na nich zbytočne nepoukazovalo, žiaci sa boja, aby nedopadli ako ich vyhodení spolužiaci, ktorí sa akokoľvek ozvali prosi škole (t.j. proti rozvrhu, zameraniu, alebo vytvorením opozičnej webovej stránky). V takejto atmosfére strachu prekvitá výlučne, jedine a len diktátorka.
Opäť porovnám ZSSR a školu. Tak ako v ZSSR si nemohli byť istí ani prisluhovači režimu, tak ani v škole si nik nemôže byť istý, že si za svoju lojalitu vyslúži akékoľvek istoty. Šéf NKVD Genrich Jagoda bol odstavený Nikolajom Ježovom, ktorý bol neskôr odstavený Lavrentijom Berijom, ktorý bol neskôr odstavený Sergejom Kruglovom. Všetci pomáhali diktátorovi a nakoniec na to sami doplatili. Rovnako aj na škole vždy noví verní rodičia pomáhajú zbaviť sa tých zlých a negatívnych. Životný cyklus tejto obmeny je rovný času dozrievania z naivnej fázy do informovanej fázy, kedy sa rodič dostane aj k informáciám, ktoré predtým (účelovo) nemal. Toto je presná schéma životného cyklu každého zástupcu rodičov v rade školy: pomáham – oboznamujem sa – snažím sa o prvky demokracie – dostávam sa do nemilosti – odstavujú ma čerstvé posily nových rodičov (alebo radšej sám odstupujem). Nebudem tu menovať konkrétnych ľudí, stačí si naštudovať históriu rady školy a uvidíme, že výnimka z tohto pravidla prakticky neexistuje.
Kým skončím, dovolím si ešte jedno porovnanie so zahraničnou politikou ZSSR 30-tych rokov. Ide ale vlastne o univerzálne pravidlo prežitia každého diktátora. V jednom čase nemať viac ako jedného nepriateľa a ostatných účastníkov aspoň latentne nakoloniť na svoju stranu. Spaktovať sa s kým je to aktuálne výhodné a potom pakty nedodržať ak je to aktuálne výhodné. Dlhé roky bol BSK vykresľovaný diktátorkou ako jediné skutočné zlo. Rodičia boli nabádaní pomáhať, hľadať cesty ako s BSK čo najlepšie zamiesť, ideálne ak by sa podarilo školu transformovať na súkromnú. Dnes keď sa problémom stali nespokojní rodičia, vzťahy s BSK sú náhle korigované, dokonca župan osobne príde na tlačovú konferenciu školu podržať. Je za tým kus politického majstrovstva diktátorky a slabosti župana, ktorý sa nechá takto držať za citlivú časť tela.
Môj odkaz všetkým aktívnym rodičom, ochotným pomáhať – kým do toho mlynčeka dobrovoľne skočíte, dobre sa oboznámte s históriou.
tajomnik- Počet príspevkov : 22
Join date : 24.04.2013
Re: Historický prehľad
Dobryyyy prispevok.
Trefne, smutne.
Trefne, smutne.
matt_rixx7- Počet príspevkov : 60
Join date : 15.02.2013
Mníchov každodenný
Dnes jeto 75 rokov, čo sa v budove Führerbau v Mníchove stretli špičkoví politici sveta a predviedli ukážku absolútnej slabosti. Politika appeasementu im bola prednejšia ako demokratické princípy a vlastné záväzky.
Ustúpili vlkovi, pretože verili, že tým získajú pokoj. Ako hlboko sa mýlili netreba zvlášť pripomínať.
Mníchov 1938 je však dnes už viac symbolom ako reálnym problémom. Ten súčasný, aktuálny Mníchov si však môžeme užiť aj v Bratislave. Túžba politikov po pokojnej atmosfére, v ktorej si plnia svoje sny zostáva. Politika appeasementu sa ukázala falošná, ale stále v ňu vkladajú nádej. Vlkovi sa ustupuje v nádeji, že toto je posledný územný nárok.
„Zachránil som svetu mier“ hovorí premiér Neville Chamberlain po podpise.
"Našli sme formálne pochybenia v účtovníctve, ktoré sme prerokovali s Radou školy a s pani riaditeľkou. Boli prijaté opatrenia a v žiadnom prípade nešlo o niečo vážne, čo by mohlo ohroziť chod školy. Budeme súčinní v tom, aby aj formálne záležitosti ako sa investuje do majetku a ako sa majetok prepisuje na školu boli v poriadku" hovorí Pavol Frešo na tlačovej konferencií na podporu ŠpMNDaG.
V oboch prípadoch ten istý scenár – neochota podniknúť nepopulárne opatrenia. Vedomé nekonanie v zmysle dohôd a zákonov.
Ustúpili vlkovi, pretože verili, že tým získajú pokoj. Ako hlboko sa mýlili netreba zvlášť pripomínať.
Mníchov 1938 je však dnes už viac symbolom ako reálnym problémom. Ten súčasný, aktuálny Mníchov si však môžeme užiť aj v Bratislave. Túžba politikov po pokojnej atmosfére, v ktorej si plnia svoje sny zostáva. Politika appeasementu sa ukázala falošná, ale stále v ňu vkladajú nádej. Vlkovi sa ustupuje v nádeji, že toto je posledný územný nárok.
„Zachránil som svetu mier“ hovorí premiér Neville Chamberlain po podpise.
"Našli sme formálne pochybenia v účtovníctve, ktoré sme prerokovali s Radou školy a s pani riaditeľkou. Boli prijaté opatrenia a v žiadnom prípade nešlo o niečo vážne, čo by mohlo ohroziť chod školy. Budeme súčinní v tom, aby aj formálne záležitosti ako sa investuje do majetku a ako sa majetok prepisuje na školu boli v poriadku" hovorí Pavol Frešo na tlačovej konferencií na podporu ŠpMNDaG.
V oboch prípadoch ten istý scenár – neochota podniknúť nepopulárne opatrenia. Vedomé nekonanie v zmysle dohôd a zákonov.
tajomnik- Počet príspevkov : 22
Join date : 24.04.2013
Re: Historický prehľad
trochu ostrá paralela, no opäť veľmi trefná.
žiaľ...
žiaľ...
Michaela Bordováčová- Počet príspevkov : 24
Join date : 14.02.2013
Anšlus Rakúska
Aby si Nemecko udržalo svoju reputáciu a ospravedlnilo obsadenie Rakúska, bolo necelý mesiac po okupácií vypísané celonárodné referendum o tom, či si rakúsky ľud praje zjednotenie s Nemeckom a či hlasuje za stranu svojho vodcu.
Hlasovací lístok vtedy vyzeral takto
„Súhlasíte so znovuzjednotením Rakúska s Nemeckou ríšou, ktoré bolo vyhlásené 13.3.1938, a hlasujete za stranu nášho vodcu Adolfa Hitlera?." Väčší kruh "Áno," menší "Nie."
Pred referendom prebiehala iracionálna volebná kampaň hrajúca na city.
Hlasovacie lístky sa vypĺňali v prítomnosti úradníkov a nevhadzovali sa do urny, ale odovzdávali sa do rúk úradníka volebnej miestnosti.
Nie je potom prekvapením, že pripojenie Rakúska k Nemecku podporilo viac ako 99% voličov.
Práve priebeh hlasovania však bol po druhej svetovej vojne podstatným dôvodom, prečo bolo pripojenie k Nemecku vyhlásené za neplatné. Výsledky samotné síce neboli zmanipulované, ale priebeh referenda nebol slobodný.
Ako dopadne mladší brat anšlusu na ŠpMNDaG?
tajomnik- Počet príspevkov : 22
Join date : 24.04.2013
Re: Historický prehľad
Pre historicky menej zbehlých by som optikou súčastnosti prirovnal priebeh niektorých RZ, RR alebo osobných jednaní k niektorým scénam filmu Šmejdi .
A zdá sa mi, že podobne ako úbohí dôchodcovia aj tu pre "dobro" svojich detí podpíšeme alebo zdvihneme ruku za čokoľvek.
Len nech je už kľud.
A obchodníci so šťastnou budúcnosťou detí sa v zákulisí nadrapujú ako to kdekomu dajú vyžrať.
Pardón za výraz.
A zdá sa mi, že podobne ako úbohí dôchodcovia aj tu pre "dobro" svojich detí podpíšeme alebo zdvihneme ruku za čokoľvek.
Len nech je už kľud.
A obchodníci so šťastnou budúcnosťou detí sa v zákulisí nadrapujú ako to kdekomu dajú vyžrať.
Pardón za výraz.
matt_rixx7- Počet príspevkov : 60
Join date : 15.02.2013
Rad na košík
V osemdesiatych rokoch sme ako daný fakt akceptovali kultúru predaja, ktorú nám socialistický systém ponúkol. Pripomeňme si ako vtedy vyzeral nákup v potravinách. Najprv sme stáli vonku pred obchodom v rade na košík. Potom, držiac košík, ktorý bol akousi priepustkou do obchodu sme si vybrali tovar, vystáli ďalší rad pri pokladni, preložili nákup do sieťovky a košík odovzdali ďalšiemu kupujúcemu.
Z vymenovaných úkonov je pre mňa s odstupom času najpodivnejšia ochota ľudí čakať vonku pred obchodom na košík.
Bez ohľadu na počasie, na ďalšie povinnosti ktoré ešte každý mal, všetci sme disciplinovane stáli v rade na košík. Dokonca sme sami tento systém bránili. Ak sa niekto „predbehol“, lebo si išiel kúpiť iba chlieb, dostalo sa mu celospoločenského odsúdenia...
Potom prišiel magický rok 1989 a fenomén radu na košík vymizol akoby mávnutím čarovného prútika.
Ak si dnes predstavím, že by sa niektorý obchod pokúsil opäť trvať na tom, že na vstup do predajne musíte mať košík, na ktorý treba čakať, bola by to preňho asi ekonomická samovražda.
Čo majú tieto spomienky spoločné so školou? Je tu jedna paralela. Do roku 2012 sme ako za feudalizmu nosili do školy mesačne 20 eur v hotovosti. Ojedinelí rebeli boli exemplárne riešení a dokonca sami rodičia bránili tento systém, keď sa neplatičom dostalo celospoločenského odsúdenia...
Potom prišiel magický rok 2012, nahlas zaznelo, že platby sú dobrovoľné a musia byť riadne evidované a posielané na účet. Náhle sa demaskovalo, že podpora pre 20 eurový paušál medzi rodičmi zďaleka nie je stopercentná. Fenomén zbierania do obálok vymizol akoby mávnutím čarovného prútika.
Ak si dnes predstavím, že by sa vedenie školy pokúsilo opäť trvať na tom, že rodič je povinný mesačne platiť škole 20 eur, bola by to asi spoločenská samovražda.
Avšak zdá sa, že sa takéto pokusy dejú. Dokazujú nedávno rozosielané e-mailové správy:
Vedenie školy oslovuje rodičov s otázkami:
1) Či prispievajú na darovací účet na nadštandardný výchovno-vzdelávací proces v ŠpMNDaG
2) Či tí rodičia, ktorí svoje príspevky posielajú škole, súhlasia s tým, aby z ich prostriedkov boli hradené aktivity a činnosti pre všetkých žiakov v triede.
Prosím, aby ste preposlali informáciu, ako a kde ste prispeli/zaslali svoj dar škole.
Dovoľujem si odporučiť všetkým, ktorí si neprajú návrat do feudalizmu (hoci aj s ľudskou tvárou), aby pisateľov týchto mailov poslali rovno do horúceho pekla. Verím, že škola eventuálne príspevky eviduje dostatočne na to, aby sa nemusela takto trápne pýtať rodičov či zaplatili. Vychádza mi z toho jedine to, že zasa ide o formu nátlaku a zastrašovania.
Z vymenovaných úkonov je pre mňa s odstupom času najpodivnejšia ochota ľudí čakať vonku pred obchodom na košík.
Bez ohľadu na počasie, na ďalšie povinnosti ktoré ešte každý mal, všetci sme disciplinovane stáli v rade na košík. Dokonca sme sami tento systém bránili. Ak sa niekto „predbehol“, lebo si išiel kúpiť iba chlieb, dostalo sa mu celospoločenského odsúdenia...
Potom prišiel magický rok 1989 a fenomén radu na košík vymizol akoby mávnutím čarovného prútika.
Ak si dnes predstavím, že by sa niektorý obchod pokúsil opäť trvať na tom, že na vstup do predajne musíte mať košík, na ktorý treba čakať, bola by to preňho asi ekonomická samovražda.
Čo majú tieto spomienky spoločné so školou? Je tu jedna paralela. Do roku 2012 sme ako za feudalizmu nosili do školy mesačne 20 eur v hotovosti. Ojedinelí rebeli boli exemplárne riešení a dokonca sami rodičia bránili tento systém, keď sa neplatičom dostalo celospoločenského odsúdenia...
Potom prišiel magický rok 2012, nahlas zaznelo, že platby sú dobrovoľné a musia byť riadne evidované a posielané na účet. Náhle sa demaskovalo, že podpora pre 20 eurový paušál medzi rodičmi zďaleka nie je stopercentná. Fenomén zbierania do obálok vymizol akoby mávnutím čarovného prútika.
Ak si dnes predstavím, že by sa vedenie školy pokúsilo opäť trvať na tom, že rodič je povinný mesačne platiť škole 20 eur, bola by to asi spoločenská samovražda.
Avšak zdá sa, že sa takéto pokusy dejú. Dokazujú nedávno rozosielané e-mailové správy:
Vedenie školy oslovuje rodičov s otázkami:
1) Či prispievajú na darovací účet na nadštandardný výchovno-vzdelávací proces v ŠpMNDaG
2) Či tí rodičia, ktorí svoje príspevky posielajú škole, súhlasia s tým, aby z ich prostriedkov boli hradené aktivity a činnosti pre všetkých žiakov v triede.
Prosím, aby ste preposlali informáciu, ako a kde ste prispeli/zaslali svoj dar škole.
Dovoľujem si odporučiť všetkým, ktorí si neprajú návrat do feudalizmu (hoci aj s ľudskou tvárou), aby pisateľov týchto mailov poslali rovno do horúceho pekla. Verím, že škola eventuálne príspevky eviduje dostatočne na to, aby sa nemusela takto trápne pýtať rodičov či zaplatili. Vychádza mi z toho jedine to, že zasa ide o formu nátlaku a zastrašovania.
tajomnik- Počet príspevkov : 22
Join date : 24.04.2013
Re: Historický prehľad
Dovolím si upresnenie. Spomínanou rozosielanou e-mailovou správou sa zrejme myslí mail riaditeľky školy, ktorým oslovuje triednych dôverníkov.
Netreba veľa rozumu na to, aby každý pochopil, že ide predovšetkým o získanie prezentovateľného prieskumu, ktorý akože preukáže, že rodičia sú zhrození a odmietajú, aby sa z ich príspevkov financovali aktivity pre deti neplatiacich rodičov.
Na základe takéhoto prieskumu sa potom "problémom" má zaoberať rada rodičov. Som zvedavý na prípadný postoj rady rodičov k tejto veci.
A tu je spomínaný mail:
Vážení rodičia, milí triedni dôverníci,
obraciam sa na Vás s prosbou o pomoc a to v nasledujúcej veci:
Škola organizuje v tomto období už množstvo aktivít, výletov a iných činností, do ktorých by mali byť zapojení všetci žiaci v triedach.
Prosím Vás o to preto, lebo triedni učitelia nemajú informácie o príspevkoch rodičov a ani nesmú preberať nijaké sumy od rodičov (v zmysle pokynov auditu), a tiež aj s prihliadnutím na skutočnosť, že aktuálne na škole rieši ŠŠI problém príspevkov rodičov na školu, ako aj to, že učitelia nesmú ani preberať peňažné čiastky od rodičov a už vôbec nie cez žiakov v škole.
Prosím vás v zmysle záverov RR z 21.11.2013, aby ste Vy oslovili rodičov s otázkami:
Poproste rodičov, aby Vám preposlali informáciu, ako a kde prispeli/zaslali svoj dar škole.
Dôležité je, aby sme vedeli či prispievajúci rodičia súhlasia s tým, že oni preplatia všetky aktivity a to aj deťom neprispievajúcich rodičov, alebo s tým nesúhlasia.
Potom treba riešiť problém zásadnejšie a k tomu by som zvolala RR – hneď začiatkom januára 2014. Zdôrazňujem, že doteraz boli všetky aktivity hradené všetkým deťom, a to aj deťom neprispievajúcich rodičov.
Prosím Vás o okamžitú odpoveď, keďže pre budúci týždeň musím rozhodnúť o konaní výletov do Viedne vo viacerých triedach.
Upozorňujem, že učitelia nesmú preberať žiadne peniaze ani od detí ani do rodičov.
Prosím, aby bola akceptovaná situácia na škole a vyzvite rodičov na spoluprácu so školou a s Vami.
V mene triednych učiteľov ďakujem za pochopenie.
Odpoveď čakám do zajtra večera.
Ostávame s pozdravom a prajeme pekný deň.
PhDr.Jolana Laznibatová, CSc.
riaditeľka
Škola pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium
Teplická 7
831 02 Bratislava
IČO: 317 870 88
DIČ: 202 138 09 11
č.účtu: 824 00 92/5200
www.smnd.sk <http://www.smnd.sk/>
tel.: 02/44 25 38 92
mail: smnd@smnd.sk <mailto:smnd@smnd.sk>
Netreba veľa rozumu na to, aby každý pochopil, že ide predovšetkým o získanie prezentovateľného prieskumu, ktorý akože preukáže, že rodičia sú zhrození a odmietajú, aby sa z ich príspevkov financovali aktivity pre deti neplatiacich rodičov.
Na základe takéhoto prieskumu sa potom "problémom" má zaoberať rada rodičov. Som zvedavý na prípadný postoj rady rodičov k tejto veci.
A tu je spomínaný mail:
Vážení rodičia, milí triedni dôverníci,
obraciam sa na Vás s prosbou o pomoc a to v nasledujúcej veci:
Škola organizuje v tomto období už množstvo aktivít, výletov a iných činností, do ktorých by mali byť zapojení všetci žiaci v triedach.
Prosím Vás o to preto, lebo triedni učitelia nemajú informácie o príspevkoch rodičov a ani nesmú preberať nijaké sumy od rodičov (v zmysle pokynov auditu), a tiež aj s prihliadnutím na skutočnosť, že aktuálne na škole rieši ŠŠI problém príspevkov rodičov na školu, ako aj to, že učitelia nesmú ani preberať peňažné čiastky od rodičov a už vôbec nie cez žiakov v škole.
Prosím vás v zmysle záverov RR z 21.11.2013, aby ste Vy oslovili rodičov s otázkami:
- Či prispievajú na darovací účet na nadštandardný výchovno-vzdelávací proces v ŠpMNDaG
- Či tí rodičia, ktorí svoje príspevky posielajú škole, súhlasia s tým, aby z ich prostriedkov boli hradené aktivity a činnosti pre všetkých žiakov v triede.
Poproste rodičov, aby Vám preposlali informáciu, ako a kde prispeli/zaslali svoj dar škole.
Dôležité je, aby sme vedeli či prispievajúci rodičia súhlasia s tým, že oni preplatia všetky aktivity a to aj deťom neprispievajúcich rodičov, alebo s tým nesúhlasia.
Potom treba riešiť problém zásadnejšie a k tomu by som zvolala RR – hneď začiatkom januára 2014. Zdôrazňujem, že doteraz boli všetky aktivity hradené všetkým deťom, a to aj deťom neprispievajúcich rodičov.
Prosím Vás o okamžitú odpoveď, keďže pre budúci týždeň musím rozhodnúť o konaní výletov do Viedne vo viacerých triedach.
Upozorňujem, že učitelia nesmú preberať žiadne peniaze ani od detí ani do rodičov.
Prosím, aby bola akceptovaná situácia na škole a vyzvite rodičov na spoluprácu so školou a s Vami.
V mene triednych učiteľov ďakujem za pochopenie.
Odpoveď čakám do zajtra večera.
Ostávame s pozdravom a prajeme pekný deň.
PhDr.Jolana Laznibatová, CSc.
riaditeľka
Škola pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium
Teplická 7
831 02 Bratislava
IČO: 317 870 88
DIČ: 202 138 09 11
č.účtu: 824 00 92/5200
www.smnd.sk <http://www.smnd.sk/>
tel.: 02/44 25 38 92
mail: smnd@smnd.sk <mailto:smnd@smnd.sk>
天赋- Počet príspevkov : 29
Join date : 15.02.2013
Re: Historický prehľad
Na predmetný mail od p. riaditeľky preposlaný triednym dôverníkom rodičom v triede nereagujem. Prečo? Pretože považujem obe otázky za absolútne neopodstatnené . Dokonca si myslím, že cieľom otázky 2 je rozoštvať rodičov proti sebe a pomaly na seba ukazovať prstom "ja platím, ty neplatíš".
Prečo chce p. riaditeľka vedieť, kto, kedy, ako a kde svoj príspevok dal? Veď predsa ten, kto posiela príspevok na darovací účet školy, musí mať podpísanú darovaciu zmluvu, ktorá sa eviduje. Takisto p. riaditeľka ako podpredsedníčka OZ AVOS musí mať evidenciu prispievateľov. Keď si obe evidencie spojí, dostane prehľad platieb jednotlivých rodičov. Alebo NIE?
Nesľúbila náhodou p. riaditeľka pred necelým rokom (keď informovala RR o darovacom účte), že bude pravidelne zverejňovať nakladanie a hospodárenie s príspevkami rodičov? Videl niekto z Vás odvtedy takéto vyúčtovanie napr. darovacieho účtu? Ja nie
Podľa posledného zasadnutia RR na gymnáziu neplatí cca 47 % rodičov. Preto považujem mail p. riaditeľky za pokus o zvýšenie percenta platičov príspevkov formou nátlaku samotných rodičov.
Prečo chce p. riaditeľka vedieť, kto, kedy, ako a kde svoj príspevok dal? Veď predsa ten, kto posiela príspevok na darovací účet školy, musí mať podpísanú darovaciu zmluvu, ktorá sa eviduje. Takisto p. riaditeľka ako podpredsedníčka OZ AVOS musí mať evidenciu prispievateľov. Keď si obe evidencie spojí, dostane prehľad platieb jednotlivých rodičov. Alebo NIE?
Nesľúbila náhodou p. riaditeľka pred necelým rokom (keď informovala RR o darovacom účte), že bude pravidelne zverejňovať nakladanie a hospodárenie s príspevkami rodičov? Videl niekto z Vás odvtedy takéto vyúčtovanie napr. darovacieho účtu? Ja nie
Podľa posledného zasadnutia RR na gymnáziu neplatí cca 47 % rodičov. Preto považujem mail p. riaditeľky za pokus o zvýšenie percenta platičov príspevkov formou nátlaku samotných rodičov.
illuminate- Počet príspevkov : 23
Join date : 26.03.2013
Matúš 21,12
Ježiš vošiel do chrámu a vyhnal všetkých predavačov a kupujúcich v chráme. Peňazomencom poprevracal stoly a predavačom holubov stolice a povedal im: „Napísané je: »Môj dom sa bude volať domom modlitby.« A vy z neho robíte lotrovský pelech.“
Privítal by som už podobný zásah aj v škole. Úplne prvý mail zo školy v tomto roku ponúka vyšetrenie klenby nôh a chrbtice. Samozrejme, pripojená je aj informácia o platbe: "Do 13.1. je potrebné odovzdať na vrátnici (u pani Zorky) v zatvorenej obálke vyplnenú návratku a 5€ s menom žiaka a triedou na obálke.".
Nastane niekedy ten čas, že už tieto kšeftíky opustia priestory školy?
Privítal by som už podobný zásah aj v škole. Úplne prvý mail zo školy v tomto roku ponúka vyšetrenie klenby nôh a chrbtice. Samozrejme, pripojená je aj informácia o platbe: "Do 13.1. je potrebné odovzdať na vrátnici (u pani Zorky) v zatvorenej obálke vyplnenú návratku a 5€ s menom žiaka a triedou na obálke.".
Nastane niekedy ten čas, že už tieto kšeftíky opustia priestory školy?
tajomnik- Počet príspevkov : 22
Join date : 24.04.2013
Strana 1 z 1
Povolenie tohoto fóra:
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre.
|
|